•   Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
E-commerce

Co blokuje rozwój rynku e-commerce?

Bardzo wiele firm decyduje się na przeniesienie swojego biznesu do internetu. Spowodowane jest to znacznie niższymi kosztami prowadzenia takiej działalności oraz większą liczbą odbiorców oferowanych przez nas usług i towarów. Otworzenie biznesu w internecie nie jest problemem. Wystarczy nam niewielka kwota na założenie strony www lub sklepu oraz reklamę i pozycjonowanie naszego serwisu. Są jednak pewne czynniki, które blokują rozwój krajowego e-handlu i wpływają na stosunkowo niski na tle innych państw współczynnik dokonywanych transakcji za pośrednictwem internetu.

Jednym z takich czynników, który skutecznie blokuje rozwój sprzedaży w internecie, jest brak zaufania do takiej formy zakupów. Wiele osób zna opowieści o zakupach w sieci, które skończyły się oszustwami i tego typu informacje nie powodują wzrostu zainteresowania zakupami w internecie. Oczywiście tera sprawa jest o wiele łatwiejsza, gdyż mamy możliwość zamawiania towarów oraz płatności przy odbiorze np. po sprawdzeniu zawartości paczki, jednak niesmak pozostaje.

Innym czynnikiem, który wpływa na niski rozwój handlu internetowego, jest opinia, że produkty w sklepach internetowych mogą być niższej jakości. Jest to absolutnie bzdurna teoria. Towary sprzedawane w sklepach tradycyjnych są takiej samej jakości jak te, które znajdziemy w internecie. Dodatkowo wiele osób rezygnuje z zakupów w sieci z powodu braku możliwości dotknięcia danego produktu i przymierzenia. Nie wiedzą oni jednak, że wg prawa mają możliwość zwrotu lub wymiany towaru na inny bez konieczności podawania powodu. Jeżeli więc zakupiony w internecie towar nie spełnia ich oczekiwań, mogą go oddać i zażądać zwrotu pieniędzy.

Nie stoi wiec nic na przeszkodzie, aby zamówić na próbę interesujący nasz produkt i jeżeli nie spełni naszych oczekiwań oddać go. Oczywiście towar należy oddać w nienaruszonym stanie. Wiele osób rezygnuje z zakupów w sieci z powodu gwarancji. Wg nich towary kupione w sieci nie podlegają prawu gwarancyjnemu. Jest to kolejny powód wyssany z palca. Jeżeli otrzymujemy dowód zakupu w postaci paragonu lub rachunku to przysługuje nam prawo do reklamowania danego produktu w ramach gwarancji. Coraz więcej produktów ma także zewnętrzną gwarancję, którą udziela nam producent. Z tego powodu nie ma znaczenia czy kupujemy w internecie, czy w sklepie stacjonarnym. Warunki gwarancji są takie same.

Zobacz również